Datum objave: 3. lipnja 2025.
Kategorija: Naslovnica

Učiteljice Jasminka i Kristinka u svibnju su sudjelovale na Erasmus + mobilnosti nastavnika u svrhu praćenja nastave (Job shadowing) u sklopu projekta „Start small, dream big: a journey to a better future“.

Mobilnost je obuhvaćala posjet školama koje njeguju prirodne vrtove u okolici Praga.

Evo kako im je bilo:

Nakon desetosatnog „zelenog putovanja“ autobusom stigle smo u Prag te se smjestile u Zbraslavu, gradiću nadomak Praga koji je relativno blizu školama, našim domaćinima.

Naš job shadowing obuhvaćao je učenje o stvaranju i razvoju prirodnih, ekoloških školskih vrtova, ali i prakticiranju nastave u njima. To nisu bili samo klasični vrtovi – povrtnjaci, već predivne zelene oaze travnjaka, grmlja, stabala, cvijeća, povišenih gredica …

Imale smo sreću da smo tamo boravile u svibnju kad se u Češkoj obilježava Mjesec školskih vrtova i nacionalne inicijative „Učimo vani“. Naime, svaka škola koju smo posjetile ima natkrivenu učionicu na otvorenom koja se tijekom nastavne godine redovito koristi.

Cijelo vrijeme s nama je bila predivna Hana Barborikova, stručnjakinja za prirodne vrtove i organizatorica našeg job shadowinga, a u svim školama su nas vrlo srdačno dočekali.

Prvog dana posjetile smo školu u mjestu Čisovice koja ima certificiran prirodni vrt. Da bi dobila taj certifikat morala su biti zadovoljena tri kriterija: bez pesticida, bez umjetnih gnojiva, bez treseta. Elementi koje takav vrt mora sadržavati su živa ograda, prirodna livada i travnjak, samonikla vegetacija, divlji kutak, domaće autohtone biljke, bjelogorična i crnogorična stabla i dr.

Također, u takvom vrtu se mora kompostirati, malčirati, koristiti ekološke materijale i postupke. U povišenim gredicama posađeno je povrće i začinsko bilje, ima voćaka starih jabuka i bobičastog voća.

Prisustvovale smo satovima djece vrtićke dobi koji su izrađivali macerat od cvijeta jorgovana te sijali sjemenke lipe (nacionalno stablo Češke) u obojene posudice kao poklon za Majčin dan. Jedna grupa djece imala je nastavu likovne kulture u vanjskoj učionici te su izrađivali slike od listova, cvijetića, grančica i sl.

Drugi dan posjetili smo školu u mjestu Slapy okruženu parkom starih stabala, ukrasnog grmlja, voćaka i cvijeća usred kojeg je dječje igralište, a pored njega učionica na otvorenom. Najprije su nam pokazali kako je prirodni okoliš škole nastajao, a onda smo vidjeli i nacrte za budućnost. Ovdje smo pratili sat u drugom razredu na kojem su djeca pokusom uočavala proces fotosinteze te učila dijelove biljaka na upravo otrgnutom maslačku, a zatim su bojali skicu maslačka trljajući papir laticama i listovima.

Sa petašima smo sudjelovale u radionici izrade „hotela za kukce“.

Poslije nastave organizirana je radionica za učitelje o tome što se i kako može učiti vani koju nam je održala Jana, također stručnjakinja za prirodne vrtove.

Treći dan posjetile smo školu u mjestu Štehovice koju polaze učenici do devetog razreda. Tamo smo obišli njihov eko-vrt sa poučnom stazom koja se sastoji od više punktova: Održivi svijet i razvoj; Recikliramo, kompostiramo; Život na livadi; Insekti, Drveće u šumi i oko nas; Geopark – kamenje oko nas; Bilje u našem životu; Ptice i kako im pomoći.

Također, učenici su nam pokazali kako su pletenom šibom ogradili komadić zemlje, napravili povrtnjak i uzgojili povrće za školsku kuhinju.

Četvrti dan posjetili smo moderno opremljen vrtić u mjestu Brezova- Oleško. U dvorištu s prednje strane je desetak povišenih gredica s povrćem, cvijećem i ljekovitim biljem. Vidjele smo kako djeca sade jednogodišnje sadnice cvijeća, režu grane malim pilama, vode brigu o životinjama u terariju, a imaju i mali šumarak, tzv. Lesanek u kojem rade i igraju se.

Fakultativno smo posjetili i privatnu školu Da Vinci u kojoj je čak zaposlen vrtlar koji vodi brigu o prekrasno uređenom vrtu.

Slika Škola da Vinci

Posljednjeg, petog dana našeg job shadowinga ponovo smo se vratili u Čisovice, školu koja nam je službeno bila domaćin. Ponovo smo pratili nastavu u vanjskoj učionici, ovaj put integrirane satove prirode, likovne kulture, engleskog jezika  i matematike.

Pratili smo i nastavu u tradicionalnim učionicama, ali i tamo se odvijaju pokusi vezani za prirodu, od mikroskopiranja do razvoja leptira od ličinke do odraslog leptira kojeg onda puštaju van u prirodu.

Na kraju našeg Job shadowinga primili smo i certifikate o sudjelovanju u Erasmus mobilnosti te smo se oprostili od škole domaćina i naše drage Hane koja nam je organizirala zaista izvrsnu edukaciju o školskim vrtovima.

 

Ono što nam se čini najvrjednijim iskustvom koje smo tamo stekle je upravo korištenje vrtova i zelenog okruženja za učenje u prirodi.

Vratile smo se natrag pune dojmova i ideja koje ćemo svakako implementirati u nastajanje i razvoj našeg školskog vrta.

 

Kristinka Fabić i Jasminka Fanuko-Polančec, voditeljice B1 aktivnosti Školski vrt.

Skip to content